فاضلاب یکی از بزرگترین معضلاتی است که بشر همواره با ان روبه است. از گذشته تاکنون روش های مختلفی برای دفع فاضلاب به وجود امده است و هر کدام از انها به نحوی به افزایش بهداشت انسان کمک کرده است. 

در حال حاضر دو روش کلی برای دفع فاضلاب وجود دارد. هدایت فاضلاب به نقطه معین و کاهش اسیب های بهداشتی و زیست محیطی بسیار مهم و حیاتی است. 

سیتم دفع فاضلاب شهری بهداشتی و استانداردترین روش دفع فاضلاب ساختمان در جوامع شهری امروزی است. در این سیستم فاضلاب کلیه ساختمان های شهرهای توسعه یافته به یک شبکه دفع فاضلاب متصل هستند. 

حفر چاه فاضلاب روش دوم روشی است که در محلات فاقد سیستم دفع فاضلاب شهری کاربرد دارد. این روش به صورتی سنتی از زمان های بسیار دور رواج داشته است.

 برای اینکار می بایست در نقطه معینی از ساختمان در متراژ مورد نیاز ساختمان چاه حفر شود. حفر چاه نو نیز در گذشته رواج داشته است.

از معایب چاه فاضلاب  می توانیم به الوده شدن سفره های اب زیر زمینی اشاره کنیم. در صورت استفاده از شبکه ی دفع فاضلاب شهری می توان از این اسیب ها جلو گیری کرد و به صورت کاملا بهداشتی فاضلاب  را در شهرهای بزرگ کنترل کرد.

باید به این مورد هم اشاره کنیم که استفاده از چاه نیز نیازمند توجه و رسیدگی زیاد است. حتما این مورد را با شرکت های معتبر و افراد متخصص و با تجربه درمیان بگذارید تا مسئول رسیدگی به انها باشند.

ی های لایروبی را ندارند. 

چاه فاضلاب و تخلیه چاه فاضلاب

نکات مهم استفاده از چاه فاضلاب

_
  1. محل احداث در ساختمان ها باید در فاصله ی مناسبی از پی ها و ستون ها قرار داشته باشد
  2. از هوا کش های مناسب و استانداردی برای دفع بوی بد فاضلاب استفاده کنید.
  3. چاه نباید در نقطه ی کور باشد تا در زمان تخلیه چاه و یا لایروبی ان مشکل ساز شود.
  4. از باید از قطعات بتنی طوقه ای شکل برای استحکام بخشیدن به دیواره ها استفاده کنید
  5. درب چاه باید به صورت کله قندی و یا گلدانی توسط اجرهای سوراخ دار پوشیده شود.
  6. محل دهانه چاه را باید به روش های مختلف علامت گذاری شوند تا در سریع ترین زمان به ان دسترسی پیدا کنید.
  7. از زانو های 90 درجه در لوله ی ورودی فاضلاب به چاه استفاده شود.

چاه فاضلاب جذبی

منظور از چاه فاضلاب جذبی، چاه هایی هستند که درون زمین برای استفاده های دفع فاضلاب استفاده می کنند. از چاه فاضلاب جذبی در مناطقی استفاده می شود که جنس خاک ان از شن و ماسه و سنگ ریزه تشکیل شده است.

هر چه خاک منطقه خاصیت جذبی بالایی داشته باشد، برای احداث چاه فاضلاب جذبی مناسب تر است.

همانطور که از اسم ان مشخص است اساس کارکرد چاه فاضلاب جذبی براساس جذب اب و فاضلاب است.  هرچه میزان جذب فاضلاب چاه جذبی بیشتر باشد و همچنین طول عمر ان نیز بیشتر می شود و خدمات پشتیانی ان کمتر و کم هزینه تر می شود.

تخلیه چاه در تهران

قسمت های مختلف چاه فاضلاب جذبی

چاه فاضلاب جذبی قسمت های مختلفی دارد که هر کدام از این قسمت ها بر اساس استاندارد های از پیش تعیین شده شکل می گیرند.

1-میله: میله چاه فاضلاب جذبی بدنه اصلی ان را تشکیل می دهد که به شکل استوانه ای عمود بر زمین حفر می شوند و طول ان بستگی به کشش خاک منطقه دارد.

قطر استاندارد میله چاه فاضلاب بین 80 تا 100 سانتی متر بوده و حداقل طول میله برای دفع فاضلاب 6 متر است. براساس نیاز و تا زمانی که به رگه های سفت وسنگی زمین نرسیده باشد، می توان به طول میله افزود.ایده ال طول میله ای چاه تا جایی است که به رگه ی ماسه ای با قابلیت جذب بالای اب برسد.

2-انبار چاه فاضلاب : این انباری به صورت دو تونل روبه روی هم حفر می شوند تا علاوه بر افزایش سطح تماس چاه فاضلاب با زمین به مانند دو مخزن جانبی برای چاه فاضلاب جذبی عمل کنند.

انباری ها از اصلی ترین بخش چاه جذبی می باشند چرا که بیشترین حجم چاه را به خود اختصاص داده اند. بیشترین حجم از فاضلاب در این بخش از چاه ذخیره می شوند و زمان بیشتری برای تخلیه انها نیاز است. 

انواع چاه فاضلاب

چاه های فاضلابی به طور کلی به دو نوع چاه جذبی و چاه سپتیک تقسیم می شود. این چاه ها جهت استفاده های دفع فاضلاب در شرایط و محیط های مختلف به کار می روند.

نکته مهم این است که تخلیه چاه هر دو یکسان بوده و به راحتی می توان هر دوی انها را با استفاده از پمپ های قدرتمند تخلیه نمود.

حجم انباره چاه فاضلاب بر اساس معیار های زیر حفر می شوند:

  • میزان نفوذ پذیری خاک زمین
  • توانایی در ادامه دادن حفر انباری در صورت برخورد نکردن انباری با رگه های سفت و سنگی زمین
  • تعداد واحدهای ساختمان و حجم فاضلاب ورودی
  • تجاری و یا مسکونی بودن ساختمان
  • تعداد توالت و حمام متصل به چاه فاضلاب

 موارد بالا برای زمان هایی است که اب باران به داخل چاه فاضلاب هدایت نشود، در غیر این صورت نیز حجمی را برای اب باران باید اختصاص داد. 

چاه فاضلاب سپتیک

چاه فاضلاب سپتیک در مناطقی که خاک ان مناسب چاه جذبی نباشد و برای افزایش بهداشت و کاهش اسیب های زیست محیطی کاربرد دارد. اما تعداد چاه فاضلاب جذبی به علت سنتی بودن نسبت به چاه های سپتیک بیشتر می باشد.

برای دفع فاضلاب چاه های سپتیک به علت ساختاری که دارند و خدمات پشتیبانی انها راحت تر است، بیشتر در مناطق صنعتی کاربرد دارند.

چاه سپتیک از لحاظ ساختاری و ظاهر مانند یک مخزن می باشد، همچنین به علت اینکه درون زمین قرار می گیرند به انها چاه هم می گویند. این چاه بر خلاف چاه جذبی فاضلاب را درخود نگه و کل حجم فاضلاب ورودی در انها ذخیره می شود.

ویژگی این چاه به این صورت می باشد که تا زمان پر شدن چاه سپتیک، فاضلاب به درون چاه سپتیک ریخته می شود و زمانی که پر شد شرکت های لوله بازکنی و تخلیه چاه توسط پمپ های لجن کش و پمپ ساکشن چاه را تخلیه می کنند.

طراحی چاه سپتیک به صورتی می باشد که اب و فاضلاب را از خود عبور ندهد که به همین منظور چاه سپتیک را از جنس بتن یا پلاستیک ضخیم ساخته می شوند.

چاه فاضلاب سپتیک همانند چاه جذبی به محیط زیست و سفره ی اب های زیر زمینی اسیبی نمی رساند، که این موضوع مهمترین مزیت انها به شمار می رود.

انواع چاه فاضلاب سپتیک

  1. تک بخشی
  2. دو بخشی : در چاه فاضلاب سپتیک چند بخشی  به دلیل بخش های مختلف امکان جدایی اب از فضولات دربخش های ابتدایی چاه سپتیک نیز وجود دارد.در چاه فاضلاب سپتیک چند بخشی  به دلیل بخش های مختلف امکان جدایی اب از فضولات دربخش های ابتدایی چاه سپتیک نیز وجود دارد.

چاه های فاضلاب سپتیک مانند نوع جذبی خود دیگر خطراتی مانند ریزش و سختی های لایروبی کاری را ندارند.

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *