عواملی که باعث گرفتگی لوله فاضلاب و توالت می شوند و مسیر عبور فاضلاب را سد می کنند، بسیار زیاد است. شاید شما هم با صحنه گرفتگی لوله فاضلاب و پایین نرفتن اب از ان مواجه شده اید.

همین امر باعث بالا امدن فاضلاب از کفشور حمام ها،توالت ها و اشپزخانه ها می شود و نیاز به رفع گرفتگی توسط مرکز معتبر لوله بازکنی دارید.

در این مقاله به صورت تخصصی و تجربی به بررسی عوامل ایجاد گرفتگی درون انواع لوله های فاضلاب خواهیم پرداخت.

در حالت عمومی گرفتگی لوله در زانویی و مکان هایی  که شبکه فاضلاب تغییر مسیر می دهند، رخ می دهد. این بخش ها مهمترین بخش در لوله کشی شبکه فاضلاب به شمار می روند و استفاده حداقل یکبار از زانویی های 45 و 90 درجه،در مسیر لوله کشی الزامی است.

مزایایی استفاده از زانویی شامل موارد زیر می باشد.

  1. بهترین ابزار برای تغییر مسیرهای استاندارد، شبکه ی فاضلاب و توالت
  2. جلوگیری از ورود سوسک ،موش و جانوران موزی به داخل ساختمان از طریق لوله فاضلاب و توالت
  3. جلوی خروج بوی بد فاضلاب را می گیرد

اگر مسیر عبور فاضلاب کاملا مستقیم باشد، بوی بد فاضلاب به راحتی به داخل ساختمان نفوذ کرده و بسیار هم ازار دهنده خواهد بود. بنابراین وجود زانویی ها الزامی بوده و گرفتگی در این مکان ها نیز از معایب ان ها است.

زانویی لوله علاوه بر مزایای بسیار خود، یک عیب بسیار بزرگ دارد، اینکه بیشترین درصد وقوع گرفتگی ها در این بخش از لوله فاضلاب و توالت می باشد.

لوله بازکنی یاسان

عوامل ایجاد گرفتگی درون لوله فاضلاب 

تغییر مسیر ناگهانی و قسمت گودی زانویی لوله فاضلاب توالت، حمام و سایر لوله ها محلی برای باقی ماندن اجسام جامد، چربی و موی زاید است. پس از مدتی با عبور فاضلاب میزان و حجم فاضلاب این نقاط زیاد شده و مانع از عبور فاضلاب می شوند. در نهایت گرفتگی در لوله فاضلاب رخ خواهد داد.

بسیاری از مردم عادت دارند که دستمال کاغذی و سایر لوازم بهداشتی انها را به درون لوله می اندازند. این کار علاوه بر اینکه گرفتگی سختی را درون لوله رقم می زنند، کار رفع گرفتگی را نیز سخت تر می کنند.

بهترین ابزار برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب و توالت مخصوصا زمانی که گرفتگی در قسمت زانویی لوله رخ داده است، استفاده از فنر لوله بازکنی و دستگاه ژنراتور برقی است.

فنر ها می تواند با چرخش و ارتعاش خود در زانویی لوله انها را از هرگونه چربی و مواد جامد پاک می کند. این مورد در کنار جریان مناسب اب بسیار کارامد خواهد بود.

گرفتگی لوله فاضلاب توسط چربی و مواد غذایی

ریختن پسماند مواد غذایی، چربی و روغن به درون سینک ظرفشویی می تواند درون لوله اشپزخانه و سینک ظرفشویی و یا درون شبکه فاضلاب گرفتگی ایجاد کند.  

برای جلوگیری از وقوع چنین گرفتگی هایی حتما این موارد را جداسازی کنید و درون کیسه زباله جمع اوری کنید. قرار دادن توری و سبد نیز بسیار کارامد خواهد بود.

گرفتگی لوله فاضلاب توسط تفاله چایی، قهوه

چایی و قهوه دو نوشیدنی بسیار رایج ایرانی ها محسوب می شود و ریختن انها درون سینک نیز عادت غلط برخی از مردم است. ناغافل از اینکه این موارد درون لوله اجتماع می کنند و به مرور زمان لوله فاضلاب خواهد گرفت.

این پسماند ها درون لوله ها ته نشین می شوند و بزرگ ترین چالش را برای شما به وجود می اورند. فنرها می توانند دیواره و کف لوله ها را لایروبی کنند.

 

بازکردن گرفتگی لوله

گرفتگی لوله فاضلاب به علت لوله کشی غیر استاندارد

همچنین اختلال در شبکه فاضلاب ساختمان و استاندارد نبودن انها از عواملی هستند که بر گرفتگی و شدت انها تاثیر گذار می گذارند. لوله کشی شبکه فاضلاب ساختمان می بایست توسط شرکت های معتبر و افراد متخصص و ماهر انجام شود تا جریان فاضلاب به ایده ال ترین شکل صورت گیرد.

مواردی که اختلال در شبکه لوله فاضلاب به وجود می اورند :

1-استفاده از سیفون یا چاهک نامناسب در زمان لوله کشی سبب اختلال در جریان فاضلاب می شود. بهترین ابزار برای رفع گرفتگی در قسمت سیفون لوله های فاضلاب، فنر خواهد بود..

2-امروزه تنوع زانویی ها و درجه بندی انها به قدری زیاد است که می توان برای هر مکانی با هر شرایط شبکه فاضلاب ایجاد کرد. اما عده ای ممکن است به دلیل نداشتن دانش کافی از کارایی و کاربرد انها از چند زانویی کاربردی (45ᵒ و90ᵒ) پشت سر هم  برای زاویه دادن به جهت لوله فاضلاب استفاده کنند. این مورد بیشتر برای هدایت فاضلاب به مکان معین استفاده می شود و همین زانویی های پشت سر هم می تواند به دلیل کاهش سرعت عبور فاضلاب عامل ایجاد گرفتگی باشند.

3-قطر لوله ها باید براساس حجم فاضلاب ورودی باشند. استفاده از لوله های باریک برای شرایط و مکان های مانند سرویس بهداشتی مناسب نیست.

4-شیب لوله فاضلاب باید به سمت خروجی فاضلاب باشد تا از کند شدن جریان فاضلاب و بازگشت ان به سمت زانویی جلو گیری شود.

نکته ی اخر این که در برخی از موارد که سر فنر به تکه های گونی مصالح ساختمانی، قیر و ملات اغشته می شوند. این نشان دهنده ی بی تجربگی یا سهل انگاری لوله کش و اختلال در شبکه ی فاضلاب ساختمان می باشد.

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *