پیداکردن درب چاه فاضلاب مهمترین بخش در خدمات تخلیه چاه فاضلاب است. تعداد ساختمان هایی که اطلاع دقیقی از محل قرار گیری چاه فاضلاب خود ندارند بسیار زیاد می باشد. بنابراین در پروسه تخلیه پیداکردن درب ان بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود.

رسیدگی به چاه فاضلاب پس از حفر ان در زمان استفاده جزء نکات مهم در حفظ سلامت و بهداشت ساختمان می باشد. عدم توجه به این نکته ممکن است سبب بروز حوادثی همچون ریزش چاه فاضلاب و خسارات مالی شود. بنابراین لازم است که از محل قرار گیری ان اطلاعات کسب کنید.

از جمله مواردی که در حفظ سلامت و ایمنی چاه فاضلاب اهمیت دارد، می توان به  انجام اموری همچون تخلیه فاضلاب، لایروبی دیواره ها، کف تراشی و رسوب زدایی چاه فاضلاب و اطمینان از تخلیه مناسب فاضلاب از طریق لوله ها به درون ان است.

در صورت بروز مشکل در لوله فاضلاب ورودی به چاه و پیدایش نم و خیسی در اطراف چاه باید سریعا به دنبال تشخیص محل دقیق ترکیدگی باشید تا با خطراتی نظیر ریزش چاه مواجه نشوید.

اگر خانه شما قدیم ساخت است و یا اینکه به تازگی در انجا ساکن شدید حتما پیداکردن درب چاه فاضلاب را در دستور کار خود قرار دهید. سلامت چاه فاضلاب و کنترل ان رابطه مستقیمی با پی ساختمان شما دارد.

اهمیت تشخیص محل چاه فاضلاب 

عامل اصلی ریزش چاه ترکیدگی لوله های فاضلاب ورودی در درب چاه می باشد، که اب خروجی پس از مدتی طولانی قسمت گلدانی و طوقه چاه را شسته و تخریب می کند. در نتیجه چاه ریزش خواهد کرد. تشخیص چاه فاضلاب و محل قرار گیری ان از این دست ایرادات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

مهمترین بخش چاه فاضلاب درب و نحوه ی پوشش درب ان است. زیرا ایمنی چاه و سلامت چاه های فاضلاب به این بخش بستگی دارد.  برای تخلیه چاه باید این بخش از چاه برداشته شود تا بتوان به راحتی این پروسه را انجام داد. برخی از چاه ها دارای درب های اهنی هستند که کار را راحتر کرده و هزینه ها را کاهش می دهند.

پس از پیدا کردن درب چاه باید به ابعاد پمپ ها دقت شود تا به راحتی و بدون مزاحمت عمل تخلیه را انجام دهند. اما  یک جواب عمومی برای ان وجود دارد که می بایست درب چاه فاضلاب شما به اندازه ی یک کپسول گاز معمولی باز شود تا پمپ به همراه شلینگ های مخصوص به درون چاه فرستاده شود.

درب چاه به اندازه یک کپسول معمولی گاز باز باشد یک جواب عمومی به علت برابری اندازی پمپ لجن کش و کف کش می باشد.

استاندارد های محل چاه فاضلاب

چاه های فاضلاب را حتما با رعایت فاصله ی مناسب از دیوار و پی ستون های ساختمان باید حفر کرد. حفر چاه در اطراف ستون و پی ساختمان ها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

نکته: ممکن است این استاندارد به دلیل قدیمی بودن ساختمان و یا توسط معماران ساختمانی رعایت نشده باشد و روش مطمئنی برای پیداکردن درب چاه نباشد. این مورد فقط یک راهنمای عالی برای سایر روش های تشخیص درب چاه است.

تخلیه چاه

روش های موثر و کارامد برای پیداکردن درب چاه

تعیین محل دقیق چاه فاضلاب یکی از خدمات اصلی شرکت های معتبر حوزه خدمات چاه فاضلاب و تخلیه انها است. برای پیداکردن دقیق محل ان دستگاه الکترونیکی یا نقطه یاب دقیقی وجود ندارد. اما در حالت کلی روش های دقیق پیداکردن درب چاه ها شامل موارد زیر می باشد.

روش های ارائه شده توسط کارشناسان شرکت یاسان ارائه شده است:

نحوه پیدا کردن درب محل چاه فاضلاب با دستگاه فنر

استفاده از دستگاه فنر زمانی که چاه فاضلاب پر می شود و یا اینکه فاضلابی دیگر وارد چاه نمی شود بسیار ضروری است. در بدترین حالت ممکن گرفتگی لوله فاضلاب می تواند مانع از ورود فاضلاب به درون چاه شده باشد. لوله بازکنی عملی است که می تواند هزینه های جاری شما را کاهش دهد.

اگر مسیر لوله فاضلاب توسط عمل فنر زنی باز نشد، پر بودن چاه فاضلاب تنها احتمال باقی مانده خواهد بود. همین فنر استفاده شده بهترین گزینه برای یافتن محل چاه فاضلاب است و سیاه شدن سر فنر حاکی از رسیدن ان به داخل چاه فاضلاب دارد.

طول فنر برابر است با : فاصله چاه فاضلاب از سرویس بهداشتی 

جهت زانویی : محل قرار گیری چاه فاضلاب را نشانه می رود

این نکته راهم به خاطر داشته باشید زمانی که شک بین گرفتگی لوله و پر شدن چاه فاضلاب  وجود دارد، این روش می تواند شما را به یقین صد در صدی بین این دو احتمال برساند.

این روش به این صورت بوده که سرویسکاران به مانند عمل رفع گرفتگی لوله فاضلاب عمل فنر زنی را انجام می دهند. سر سیاه شده فنر می تواند راهنمای خوبی برای سرویسکاران این حوزه باشد.

پیدا کردن درب چاه فاضلاب با فنر
مزایای روش فنرالبته مزایای زیر در کنار مهارت و تجربه سرویسکار معنی پیدا می کند.
  • سریع و در دسترس
  • کاهش خطای انسانی
  • تشخیص دقیق گرفتگی یا پر بودن چاه
  • ارزان و دقیق
  • کاهش میزان تخریب
  • رفع احتمال گرفتگی لوله یا پربودن چاه فاضلاب
  • بدون محدودیت طول فنر

وجود چند موزاییک و سنگ فرش متفاوت با سایرین

روش دیگر پیداکردن چاه فاضلاب توجه به موزاییک های کف ساختمان است. در برخی از ساختمان ها و اپارتمان های مسکونی و تجاری  از این روش برای نشانه گذاری درب چاه پس از اتمام حفر چاه استفاده شده است.

علامت گذاری توسط موزاییک متفاوت با سایر موزاییک ها مرسوم ترین روش علامت گذاری درب چاه است. این روش نسبت به علامت گذاری توسط رنگ، برچسب و… مناسب تر است چون در مرور زمان پاک یا از بین نمی رود.

حال در ساختمان هایی که این علامت وجود ندارد می بایست به سراغ روش های دیگر رفت. در ادامه همراه ما باشید.

صدای حاصل از جریان اب درون لوله های فاضلاب

در این روش توسط گوش کردن به صدای جریان فاضلاب در درون لوله فاضلاب و ریخته شدن ان درون چاه به تخمین محل درب چاه کمک می کند.

از معایب روش پیدا کردن درب چاه فاضلاب با صدا این می باشد که در محیط شلوغ، لوله های مسدود و همچنین در چاه های عمیق تشخیص بسیار دشوار خواهد بود.

کندن مکان های احتمالی

ناچارا برای پیدا کردن درب چاه کندن زمین و محل های علامت گذاری شده و یا احتمالی راه حل نهایی است. کندن زمین و پیدا کردن لوله های فاضلاب و دنبال کردن مسیر ان موثر واقع خواهد شد.

در این روش نشانه هایی همچون گلی بودن خاک ، برخورد کردن به اجر های طوقه چاه و لوله فاضلاب هدایت کننده کارامدی خواهند بود.

تاثیر مشتریان بر پیداکردن چاه فاضلاب 

برای تشخیص محل دقیق درب چاه فاضلاب مشتریان و یا ساکنین قدیمی ساختمان می توانند کمک خوبی کنند.

اگر شما چند بار چاه فاضلاب خود را تخلیه کرده باشید به علت کنده کاری مکان درب چاه یک علامت برای درب چاه تلقی می شود.

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *