شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمانی دارای بخش های مختلفی می باشد که هر کدام از آنها ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکلاتی مانند گرفتگی شوند، که این پیش آمد ها می توانند آسایش ساکنین را سلب کرده و محیط ساختمان را غیر قابل تحمل کند و نیاز به لوله بازکنی داشته باشید. لوله کشی پشت بام ساختمان ها نیز نیز از آنجایی با عواملی مانند بارش باران و برف و گرد و خاک ها ارتباط مستقیم دارد، امکان گرفتگی را داشته و در صورت وقوع باید سریعا به آن رسیدگی شود.

شاید به نظر اکثر افراد گرفتگی فاضلاب پشت بام اهمیتی نداشته باشد اما در صورت گرفتگی های شدید، باعث ایجاد بوی نامطبوع در طبقه های بالایی شده و در صورت ادامه دار بودن این مشکل، باعث ایجاد مسمومیت هایی برای ساکنین خواهد شد؛ چرا که بوی ایجاد شده توسط شبکه فاضلاب شامل ترکیبات شیمیایی مانند دی اکسید کربن، آمونیاک و متان می باشد که برای بدن انسان بسیار زیان آور خواهند بود.

با وجود سیستم های تهویه و لوله کشی متنوعی که در ساختمان و پشت بام وجود دارد، بیشترین مشکلات نیز مربوط به لوله کشی فاضلاب و ناودانی است، در نتیجه باید به نکات موجود در این بخش حیاتی توجه بیشتری کرد، در غیر این صورت موجب کاهش عملکرد لوله کشی فاضلاب شده و بوی بدی محیط ساختمان را دربر خواهد گرفت.

علل ایجاد گرفتگی در فاضلاب ناودانی

دلایل ایجاد گرفتگی در این بخش فاضلاب ساختمان می توان عوامل مختلفی را شامل شود، ولی سه مورد زیر جزء رایج ترین عوامل گرفتگی در لوله های ناودانی می باشد:

تجمع زباله : در صورت عدم نصب اصولی لوله کشی پشت بام و دقت نکردن به زوایایی که موجب ممانعت از ورود زباله ها می شود، ممکن است در گذر زمان باعث گرفتگی های متعدد در این قسمت از فاضلاب ساختامان شود. پس برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی درون لوله کشی و ایجاد گرفتگی باید در هنگام لوله کشی دقت کرده و در صورت امکان حتما از صافی های مخصوص در ورودی لوله ها استفاده نمایید.

برای از بین بردن مسدود شدگی هایی که با ورود اجسام خارجی و زباله ها تشکیل شده، باید از شرکت های خدمات لوله یازکنی کمک گرفته تا با ابزار مخصوصس که دارند، مشکل موجود را رفع نمایند.

تجمع برف در فصل زمستان : علت دیگری که در فصول سرما برای فاضلاب پشت بام ممکن است مشکل پیش آورد، بارش برف است که با ورود به درون لوله و یخ زدگی ها باعث گرفتگی خواهد شد. البته که این مورد به مرور زمان خود به خود از بین خواهد رفت ولی بصورت مقطعی باعث گرفتگی های شدیدی نیز می شود. در صورت ایجاد انسداد شدید لوله ها با برف باید با دستگاه مخصوص آنرا رفع کرد و در صورت بروز گرفتگی های جزئی می توانبا استفاده از آب جوش یا محلول های استاندارد لوله بازکنی نیز این مشکل را رفع کرد.

فرسوده شدن لوله فاضلاب : از دیگر عوامل ایجاد اختلال در تخلیه فاضلاب پشت بام و ایجاد گرفتگی در آن، فرسودگی و افت کیفیت لوله های فاضلاب می باشد که ممکن است در سطوح مختلف لوله موجب سد راه آب های خاکستری شده و به مرور بوی نامطبوعی در محیط ایجاد کند. با افت اتصالات و سیفون های موجود در لوله کشی فاضلاب، درزهایی برای خارج شدن گاز های فاضلابی ایجاد خواهند شد که منشا اصلی ایجاد بوی فاضلاب در محیط می باشد.

در صورت بروز مشکل گرفتگی لوله فاضلاب به دلیل فرسودگی لوله ها، در وهله اول به بررسی سیفون های موجود در مسیر لوله کشی پرداخته و در صورت نبود مشکل در این بخش ها، سطوح مختلف لوله را مورد بررسی قرار دهید.

گفتنی است که نحوه ترمیم یا تعمیر لوله فرسوده، بستگی به نوع لوله استفاده شده دارد، برای مثال اگر لوله فاضلاب از جنس پلیمر های صنعتی پلیکا باشد با چسب های مخصوص می توان درز های به وجود آمده را ترمیم و بازسازی کرد.

مشکل خشک شدن شترگاه سیفون لوله فاضلاب

گفتیم که سیفون جز بخش هایی است که در لوله های فاضلاب قرار گرفته و وظیفه آن نگه داشتن مقداری آب برای جلوگیری از خارج شدن گاز های فاضلابی می باشد که نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد بوهای نامطبوع فاضلاب دارد.

این بخش ممکن است در برخی مواقع دچار خشکی شده و آب درون آن به دلایلی از جمله فرسودگی و ایجاد درز خالی شود، همین عامل باعث بالا آمدن بوی ناخوشایندی از فاضلاب پشت بام شده و ساکنین را آزرده خاطر کند. بسیاری از افراد نیز با عدم توجه به این بخش اساسی در لوله فاضلاب و با ایجاد اولین بوی بد در محیط، مشکل را گرفتگی لوله قلمداد کرده و باعث ایجاد هزینه های اضافی برای خود می شوند.

برای رفع این مشکل تنها کافی است که مقدار کمی آب از قسمت های قابل دسترس به درون گلوگاه سیفون ریخته تا به حالت استاندارد خود برگردد و این عمل باعث حل مشکل به وجود آمده خواهد شد.

نتیجه

با توجه به مطالب گفته شده دریافتیم که مشکل گرفتگی در فاضلاب پشت بام در صورت بروز، می تواند محیط پشت بام و طبقات بالا را به شدت غیر قابل تحمل کرده و ساکنین را دچار مشکل کند. همچنین گفتیم که این بوههای بد می تواند ساکنین را دچار مسمومیت کرده و مشکلات تنفسی برایشان به وجود آورد.

پس بهتر است که در صورت ایجاد گرفتگی های شدید با شرکت های خدمات لوله بازکنی تماس گرفته و از افراد با تجربه و دستگاه های پیشرفته ای که در اختیار دارند کمک بگیرید تا با راه های اصولی اشکالات لوله فاضلاب ناودانی یا بخش های دیگر فاضلاب را برطرف نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *