گرفتگی لوله های فاضلاب از جمله مشکلات دائمی و غیر قابل پیش بینی در تمامی ساختمان های می باشد.

اقدامات زیر می تواند برای کاهش میزان شدت گرفتگی لوله های فاضلاب ساختمان و نیاز کمتر به افراد موثر باشداین موارد توسط مختصصان توصیه می شود:

جلو گیری از تشکیل توده های لجنی توسط پسمانده های خوراکی

در بسیار از منازل افراد تفاله های چایی و  قهوه را درون سینک های ظرفشویی  می ریزند که عامل اصلی گرفتگی ها بوده و در ترکیب با سایر مواد پسماند غذایی توده ای از لجن را تشکیل می دهند و با اجتماع در  مسیر عبور فاضلاب به مرور زمان گرفتگی رخ می دهد.

صافی های مخصوص مواد جامد غذایی

از صافی های مخصوص برای دفع جداگانه پسماند های غذایی استفاده کنید و از ریختن پسماند های غذایی به درون لوله فاضلاب خودداری نمایید.

در صورتی که صافی زود به زود پر می شود و مسیر فاضلاب را سد می کند از ابکش های بزرگ و مخصوص نیز می توانید استفاده کنید.

پیشگیری

قبل از شستن ظرف های دارای چربی ها و دانه های برنج و…این موارد را از ظرف ها توسط دستمالی برطرف نمایید ، در صورت ورود این مواد به درون لوله فاضلاب و ترکیب با چربی ها به دیواره های لوله می چسبند و به مرور زمان سبب گرفتگی لوله می شوند.

در بیشتر موارد حتی با رعایت موارد پیشگیری از گرفتگی لوله فاضلاب باز هم  شاهد گرفتگی لوله فاضلاب در ساختمان هستیم چراکه ممکن است این موارد توسط همه ی افراد خانواده راعایت نشود.

برای رفع گرفتگی لوله های فاضلاب سه روش بسیار مرسوم می باشد علاوه بر طرز کار به ارائه موثرترین راه حل نیز می پردازیم:

بازکردن لوله به روش دستی

از اولین راه هایی که  به ذهن همه ی ما در زمان گرفتگی لوله های فاضلاب می رسد روش به صورت دستی است که تلنبه دستی ابزار اصلی این روش می باشد ، این تلنبه یک قسمت دسته و یک قسمت پلاستیک دایره ای شکل دارد .

سیفون(شترگلو گاه) سینک های ظرفشویی مرکز اصلی گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی می باشد و بیشترین گرفتگی ها لوله های فاضلاب حمام و توالت ها در  قسمت زانویی رخ می دهد و استفاده از تلنبه به علت نزدیک بودن دهانه فاضلاب به این قسمت ها می تواند کارامد باشد.

روش باز کردن لوله با تلنبه دستی به این صورت می باشد که  لوله را پر از اب کرده تا اب به دهانه لوله برسد و سرریز شود ، قسمت پلاستیکی تلنبه را روی دهانه ی لوله قرار دهید و با استفاده از دسته ی ان هوا را به صورت پی در پی و با شدت بالا وارد لوله کرده تا بتوانید گرفتگی جزئی لوله را بر طرف کنید ، توجه داشته باشید که قسمت پلاستیکی تلنبه تمام دهانه ی لوله را پوشش داده و هوا خارج نشود.

هوایی که توسط تلنبه دستی به درون لوله وارد می شود مانند هوایی است که دستگاه فنر با پمپ تراکم هوا و دستگاه با پمپ باد وارد لوله می کند.

 هرچند مقدار هوای پمپ شده توسط تلنبه در مقابل دستگاه های ناچیز می باشد ولی مانند انها عمل می کند و موثر ترین راه حل در گرفتگی های ضعیف  لوله فاضلاب می باشد و نیاز به صرف هزینه نمی باشد.

از معایب روش دستی این است که در گرفتگی های شدید فقط زحمت بیهوده بوده و فقط اتلاف وقت می باشد در برخی از موارد گزارش شده توسط متخصصان تیم کاری یاسان این روش توسط افراد نااگاه به لوله فاضلاب اسیب جدی وارد کرده است و لازم بوده شبکه فاضلاب را تعویض کنند.

بازکردن لوله توسط مواد شیمیایی

یکی دیگر از روش های استفاده از مواد شیمیایی جامد و محلول می باشد ، این مواد شیمیایی حاوی اسید های قوی برای  از بین بردن مواد جامد در گرفتگی لوله فاضلاب  هستند .

روش مواد شیمیایی بیشتر توسط افرادی استفاده می شود که از ضررهای این موادشیمیایی حاوی اسید قوی اگاه نمی باشند .

برای رفع گرفتگی های ضعیف توسط محلول های شیمیایی با توجه به دستور عمل روی ظرف ان محلول را به درون مجرای لوله فاضلاب بریزید و پس از گذشت زمان توصیه شده اب را باز کنید تا مواد شیمیایی درون لوله فاضلاب را شسته و این مواد را از دورن لوله پاک کند.

برای مواد جامد شیمیایی انها را روی دهانه ی لوله فاضلاب بگذارید و باز کردن جریان اب این مواد جامد را در خود حل کرده و به صورت محلول در اورد تا بتوانید به سمت گرفتگی هدایت کنید.

محلول ها در دو نوع برای باز کردن گرفتگی های ناشی از چربی ها و مواد جامدی درون لوله فاضلاب و رفع گرفتگی های ناشی از اجتماع مو درون لوله فاضلاب حمام ها تولید می شوند در هنگام خرید به این موارد توجه فرمایید.

معایب استفاده از مواد شیمیایی برای بازکردن لوله

بخار های سمی که در هنگام استفاده از موادشیمیایی از درون لوله فاضلاب ازاد می شوند اگر از طرق بینی و دهان وارد بدن شوند ، برای سلامتی ریه های انسان بسیار خطرناک می باشند و در صورت پاچیده شدن این محلول های شیمیایی به چشم سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

استفاده بیش از حد این مواد در رفع گرفتگی های توالت ها و ترکیب بخار های سمی ان با گاز های فاضلابی می تواند بسیار خطر افرین  باشد.

مواد شیمیایی را برای از بین بردن مواد جامد از اسید های قوی می سازند که سبب پوسیدن لوله های فلزی و ازبین رفتن لوله های پلاستیکی فاضلاب می شوند ، استفاده بیش از حد و ماندن طولانی در لوله سبب پوسیدن و ترکیدن لوله را نیز به همراه دارد.

در قسمت زانویی لوله همانطور که می دانید اب و مایعات جمع می شوند و بیشترین درصد تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه نشت یاب مربوط به این قسمت لوله فاضلاب به خاطر پوسیدگی توسط مواد شیمیایی می باشد.

امار ها نشان می دهند که عامل اصلی تعویض کلیه شبکه لوله ی فاضلاب ساختمان ها پوسیدگی لوله ها در تماس با مواد شیمیایی اسیدی می باشد.

در برخی از سایت های اموزشی شاهد این هستیم که برای جذب مخاطب بیشتر اقدام به اموزش روش های ساخت محلول های دستی از جوش شیرین و سرکه برای باز کردن لوله به جای مواد شیمیایی می کنند ، اما واکنش هایی شیمیایی این مواد با گاز های های چاه فاضلاب سبب ایجاد بوی نامطلوبی می شود.

در تمامی این محلول ها فقط قسمتی از گرفتگی کنار رفته و سبب باز شدن موقتی لوله می شوند.

استفاده از انواع فنرهای کاربردی

روش رایج از بین بردن صد در صدی گرفتگی لوله که امروزه توسط شرکت ها انجام می شود و بهترین گزینه برای کسانی که از اسیب های لوله بازکن های  شیمیایی برای لوله های  فاضلاب و خطراتی که برای  سلامتی انسان دارند و همچنین از زحمت های بیهوده و اتلاف وقت روش صورت دستی اگاه می باشند. فنر به عنوان موثرترین راه حل برای گرفتگی لوله برای در امان ماندن از اسیب ها نگاه می کنند.

رفع گرفتگی با دستگاه لوله بازکنی با فنر توسط شرکت های معتبر  که به انواع فنر ها مجهز هستند و با تجربه متخصصان  خود می توانند نوع گرفتگی و محل ان را تشخیص دهند و در کمترین زمان و بدون اسیب به شبکه فاضلاب ساختمان گرفتگی لوله را بر طرف نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *