گرفتگی در لوله های فاضلاب از عمده مشکلاتی است که در هر ساختمان مسکونی ممکن است رخ داده و ساکنین را دچار مشکلات فراوانی کند. از بخش های اصلی که در شبکه فاضلاب ساختمانی وجود دارد، لوله کشی فاضلاب حیاط می باشد که به دلیل تعبیه ورودی آن در قسمت بیرون از خانه و کاربرد و ارتباطی که با عوامل خارجی دارد، امکان گرفتگی در آن نیز زیاد می باشد.

به طور کلی مشکل گرفتگی فاضلاب ساختمان از جمله حیاط، در اثر تجمع رسوبات و ریختن موادی مانند گچ و سیمان و همچنین گیر کردن اشیاء خارجی در سطوح مختلف لوله مثل سیفون ها و قسمت های زانویی شکل می گیرد که رفع آن نیازمند دستگاه مخصوص لوله بازکنی و همچنین تجربه کافی دارد.

گرفتگی در این بخش از فاضلاب می تواند با ایجاد بوی آزار دهنده خود را نشان دهد و همین امر باعث سلب آرامش ساکنین و حتی همسایه ها می شود. همانطور که می دانید گازهای فاضلابی دارای ترکیبات شیمیایی به مانند دی اکسید کربن هستند که برای سلامتی بدن و دستگاه تنفسی می تواند آسیب هایی وارد کند. در نتیجه این مشکلات  نیازمند رسیدگی سریع و فوری داشته و باید از خدمات لوله بازکنی برای رفع آن کمک گرفت.

در ادامه مطلب به دلایل گرفتگی فاضلاب حیاط و روش های رفع آن اشاره خواهیم کرد، تا در حل این معضل بزرگ تا حدودی به شما کمک کرده باشیم.

دلایل ایجاد گرفتگی در فاضلاب حیاط

به دلیل قرار گیری ورودی فاضلاب حیاط در بخش بیرونی خانه، دلایلی که باعث ایجاد گرفتگی در آن می شوند، ممکن است با سایر بخش های فاضلاب ساختمانی مانند حمام و آشپزخانه تفاوت هایی داشته باشد. عمده ترین دلایل گرفتگی در لوله های فاضلاب داخل خانه شامل رسوبات چربی و چرک آب هایی است که از لوله ها عبور می کنند و به مرور زمان موجب گرفتگی می شوند.

اما فاضلاب حیاط به دلیل ارتباط مستقیمی که با موادی مانند شن و ماسه و خاک دارد، در صورت ورود این موارد به داخل شبکه فاضلاب می توانند بطور ناگهانی نیز مسیر عبور فاضلاب را دچار گرفتگی های شدیدی کنند، که در این صورت فقط باید از دستگاه های مخصوص لوله بازکنی برای رفع آنها استفاده کرد.

توجه داشته باشید که تعبیه صافی در ورودی فاضلاب حیاط امری ضروری می باشد و تا حدود زیادی از گرفتگی های فاضلاب ساختمان شما جلوگیری خواهد کرد.

نشانه های گرفتگی فاضلاب حیاط

نشانه های گرفتگی در کل شبکه فاضلاب تقریبا همانند یکدیگر می باشند و اولین عاملی که شما را متوجه گرفتگی فاضلاب حیاط نیز خواهد کرد، مشکل جمع شدن آب در ورودی فاضلاب و ایراد در تخلیه و سریع خالی نشدن فاضلاب از کفشور است که دردسر های زیادی را برای ساکنین ایجاد خواهد کرد.

دومین مورد ایجاد بوی بد فاضلاب در محیط ساختمان و حیاط می باشد که شدیدا محل را غیر قابل تحمل خواهد کرد، به طوری که باید سریعا برای رفع آن اقدام کرده و از خدمات لوله بازکنی در محل کمک بگیرید.

فاضلاب حیاط به دلیل قرار گیری در محیط خارج از خانه، در صورت گرفتگی می تواند همسایه های شما را نیز تحت تاثیر قرار داده و بوی فاضلاب برخواسته از حیاط ساختمان شما آنان را نیز دچار مشکل خواهد کرد.

روش های رفع گرفتگی فاضلاب حیاط

گرفتگی لوله های فاضلاب به وسیله عوامل سخت شونده ای مانند شن و ماسه و سیمان بسیار شدید تر از رسوبات چربی و چرک آب ها می باشند و همین امر باعث ناکارمد بودن روش های سنتی و استفاده از محلول های لوله بازکنی برای رفع گرفتگی می شود. در نتیجه باید از دستگاه ها و ابزار آلات پیشرفته لوله بازکنی استفاده شود تا به صورت اصولی این عملیات صورت پذیرد.

دستگاه فنر یا ژنراتور برقی کارامد ترین تجهیزات لوله بازکنی به شمار می رود که در رفع هر گونه گرفتگی به خصوص گرفتگی های فاضلاب حیاط کارایی بالایی در صورت استفاده اصولی از آن خواهد داشت. این دستگاه با انتقال قدرت فراوان به فنر موجب رفع مانع های به وجود آمده در مسیر فاضلاب شده و مشکلات مربوط به گرفتگی را بطور کامل برطرف خواهد کرد.

پمپ تراکم هوا دیگر دستگاه کاربردی در امر لوله باز کنی می باشد که در گرفتگی های فاضلاب حیاط نیز از این وسیله استفاده های زیادی صورت می پذیرد. ابن وسیله با ایجاد فشار هوای زیاد درون لوله باعث متلاشی شدن و رفع موانع شده و مسیر فاضلاب را به بهترین شکل ممکن باز خواهد کرد. البته سرویسکاری که از دستگاه استفاده می کند باید دقت کافی را در پوشش دادن همه درز های موجود درون مسیر فاضلاب کند، در غیر این صورت تراکم هوای شدید درون لوله باعث آسیب دیدگی شبکه فاضلاب خواهد شد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *