باز کردن لوله ظرفشویی

معضل بزرگ خانوم های خانه دار گرفتگی لوله ظرفشویی اشپزخانه می باشد.این مشکل باعث حضور پشه و سوسک های ریز در ظرفشویی اشپزخانه است.

گرفتگی لوله ظرفشویی اشپزخانه ممکن است در هر لحظه از شبانه روز به علت استفاده دائمی از ظرفشویی رخ دهد.اما برای بازکردن لوله ظرفشویی نیز همانند سایر گرفتگی ها به روش های صحیح و افراد متخصص نیازمند خواهید بود.

اقدامات خود سرانه و عدم اگاهی کامل در هر زمینه ی کاری می تواند علاوه بر اتلاف زمان ،خساراتی را به همراه داشته باشد.

گرفتگی لوله ظرفشویی زمانی اتفاق می افتد که مواد جامد و پسماند های ریز مواد غذایی (مانند دانه  های ریز برنج)در قسمت شترگلوگاه سینک ظرفشویی اجتماع می کنند و مسیر عبور اب را سد می کنند،گرفتگی لوله فاضلاب دارای دو نوع کرفتگی شدید و ضعیف می باشد.

باز کردن لوله ظرفشویی

نحوه تشخیص گرفتگی لوله فاضلاب ظرفشویی

از نشانه های گرفتگی لوله ظرفشویی می توان به کندی عبور اب از سینک ظرفشویی اشاره کرد که نوید یک گرفتگی ضعیف را می دهد. برای تشخیص نوع گرفتگی لوله ظرفشویی،ابتدا یک کتری اب جوش را با احتیاط کامل درون  سینک بریزید و اندکی صبر کنید تا اب به طور کامل از درون سینک عبور کند.

اب جوش سبب شسته شدن لوله ظرفشویی از چربی ها و مواد جامد در گرفتگی از نوع ضعیف می شوند. شترگلوگاه(سیفون) و لوله ی خرطومی دو مکان حیاتی در سینک ظرفشویی هستند.این دو قسمت به علت ساختار ظاهری و ویژگی های خاصی که دارند مواد جامد را به راحتی در خودحبس می کنند و راه عبور فاضلاب را می بندند.

شترگلوگاه (سیفون): شترگلوگاه قسمتی مهم از لوله کشی سینک ظرفشویی می باشد. شترگلوگاه ها به دو شکل S و U به صورت عمودی به سینک ظرفشویی متصل می شوند. اما همانطور که اشاره کردیم بیشترین گرفتگی ها در این مکان از سینک ظرفشویی رخ می دهد و  علت ان خم و گود بودن شترگلوگاه می باشد.

یکی از مزایای مهم  شترگلوگاه دفع بوی بد فاضلاب و جلوگیری از نفوذ گازفاضلابی به داخل اشپزخانه می باشد. ممکن است عده ای به علت اگاهی از ویژگی شترگلوگاه،این قسمت  از سینک ظرفشویی را به کلی حذف نمایند.خروج گاز های فاضلابی نشانه ی اختلال در شترگلوگاه و یا نبود این بخش از سینک ظرفشویی می باشد.

رفع گرفتگی لوله ظرفشویی

واتر ترپ (WATER TRAP) تعبیه شده در دستگاه فلیم فوتومتر(FLAME PHOTOMETER) برای انالیز دستگاهی در علم شیمی نیز خاصیتی مانند شترگلوگاه دارد.این نشان از ضروری و علمی بودن تعبیه شترگلوگاه در سینک ظرفشویی می باشد.

لوله ی خرطومی: این لوله اتصال دهنده ی شترگلوگاه به خروجی فاضلاب اشپزخانه می باشد.دیواره و شیارهای لوله خرطومی عامل دیگری درایجاد گرفتگی در لوله فاضلاب ظرفشویی می باشد.

روش های بازکردن لوله ظرفشویی:

برای رفع گرفتگی لوله های ظرفشویی باید اقدامات لازم را با رعایت نکات مهم و بسیاری انجام دهید. این بخش از فاضلاب ساختمان ها بسیار مهم و حیاتی هستند و باید در رفع گرفتگی انها دقت لازم را داشت.

بروز کوچک ترین اسیب به این بخش از فاضلاب ساختمان قابل قبول نبوده و می تواند شما را با مشکلات زیادی درگیر نماید. همانطور که گفته شد استفاده از محلول های شیمیایی برای این بخش از ساختمان ها توصیه نمی شود و می تواند کار را برای شما سخت تر کند.

البته ناگفته نماند که برای استفاده از ابزارهای برقی و مکانیکی نیز باید دقت کرد و از مواردی استفاده کرد که اسیبی به لوله های فاضلاب این بخش وارد نکنند و یا فرم انها را تغییر ندهند. بیش از هر چیزی تجربه و مهارت فنی کار مهم است که بتواند یک مکانیزم اصولی و استاندارد جهت رفع گرفتگی ها پیاده سازی کند.

1-روش استفاده از لوله بازکن های دستی:

تلنبه و انواع فنر لوله بازکنی از پرکاربردترین ابزارها برای بازکردن لوله ظرفشویی در گرفتگی از نوع ضعیف می باشند. در هنگام استفاده ازلوله بازکن های دستی برای بازکردن لوله ظرفشویی حتما به نکات زیر دقت فرمایید:

بازکردن لوله ظرفشویی توسط تلنبه ی دستی نیازمند نیرو زیاد  و فشار دست شما می باشد.قبل از شروع به تلنبه زدن از استحکامات کلاف کابینت ظرفشویی اطمینان حاصل نمایید. هنگام استفاده از فنر دستی بسیار احتیاط کنید.

در گرفتگی های شدید احتمال گیر کردن فنر درون لوله سینک ظرفشویی بالا می باشد. (در صورت بروز چنین مشکلی سریعا با شرکت های معتبر تماس حاصل فرمایید) فنرهای دستی را تا جایی استفاده کنید که بتوانید انها را در صورت گیر کردن با نیروی دست خارج کنید. 

2-روش باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی با فنر برقی

در صورتی که استفاده از تلنبه ی دستی و فنر لوله بازکنی دستی برای بازکردن لوله ظرفشویی موفقیت امیز نبود مواد شیمیایی دست ساز و لوله بازکن های شیمیایی را جایگزین انها نکنید. استفاده ازین مواد به علت اسیب های ان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

بازکردن لوله ظرفشویی اشپزخانه خود را به متخصصان بسپارید. تشخیص نحوه ی بازکردن لوله ی ظرفشویی بر عهده ی فرد لوله بازکن می باشد. در اکثر موارد لوله بازکن استفاده از دستگاه فنر را برای بازکردن لوله ی سینک ظرفشویی ترجیح می دهد.

لوله بازکنی

روش غلطی که برای بازکردن لوله ظرفشویی گاهی توسط افراد ناکارازموده استفاده می شود این است که اتصالات لوله سینک ظرفشویی را به کل باز می کنند و پس از رفع گرفتگی لوله ی سینک ظرفشویی، این اتصالات را دوباره به سینک وصل می نمایند.

این نکته را باید همیشه به خاطر داشته باشید که زمانی که لوله و اتصالات باز کرده را دوباره به سینک ظرفشویی متصل می کنید اتصالات را از اب بندی کارخانه خارج می کنید و ممکن است اب بندی ان به هم بریزد که در هنگام استفاده ی طولانی و گرفتگی شاهد چکه کردن اب از اتصالات سینک به درون کابینت هایتان باشید.

مطالب مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *