انواع-لوله-فاضلاب

ایا جنس لوله در گرفتگی لوله فاضلاب تاثیر دارد؟ این سوالی است که برخی از مشتریان از سرویس کاران شرکت خدماتی لوله بازکنی در حین رفع گرفتگی لوله فاضلاب مورد پرسش قرار می دهند.

جواب متخصصان به این سوال کمی متفاوت می باشد که تنها با معرفی انواع لوله فاضلاب و کاربرد های ان می توان به پاسخ این سوال مهم رسید.

لوله فاضلاب و لوله اب شهری دو نوع کاربری مهم و ضروری در تمامی ساختمان ها هستند.حال بسته به برخی شرایط برای هر کدام از این کاربری ها ، جنس لوله مورد نظر انتخاب می شود.

لوله های فاضلاب و اب شهری از نظر نوع موارد زیر را شامل می شوند:

  • لوله های اهنی
  • لوله های چدنی
  • لوله های اهنی گالوانیزه
  • لوله های فولادی گالوانیزه
  • لوله های پلاستیکی upvc
  • لوله های پلاستیکی cpvc

رفع گرفتگی لوله فاضلاب

جنس لوله فاضلاب ، کاربرد و  تفاوت در نحوه ی اتصال پارامتر هایی هستند که در هر کدام از انواع لوله فاضلاب متفاوت می باشند.

چرا باید در انتخاب نوع لوله فاضلاب دقت نمود؟

هر کدام یک از این لوله ها کاربرد متفاوتی در سیستم شبکه فاضلاب ساختمان ها دارند ، برای لوله کشی فاضلاب حمام ، سرویس بهداشتی ، اشپزخانه و … باید لوله فاضلابی متناسب با نوع فاضلاب خروجی انتخاب کنید.

میزان و نوع فاضلاب خروجی در هر کدام از بخش های ساختمان مختلف بوده و ابتدا باید نیاز ساختمان سنجیده شود و سپس نوع لوله و ابعاد ان انتخاب گردد.

البته باید این نکته را هم خاطر نشان کنیم که شرکت خدماتی که عمل لوله کشی فاضلاب را انجام می دهد ، نقش بسزایی در هزینه ها ایفا خواهند کرد.

اشتباهات ساختاری و عدم رعایت اصول لوله کشی می تواند در میزان گرفتگی ها تاثیر گذار باشد.

ما در این محتوا سعی کردیم به معرفی انواع لوله فاضلاب و کاربرد انها بپردازیم تا به شما در انتخاب نوع فاضلاب مناسب کمک نماید.

لوله بازکنی

لوله فاضلاب PVC :

راحتی در نصب اسان در تمامی نقاط ساختمان و مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی دارند ، سبب رشد استفاده از این نوع لوله فاضلاب شده است.

نکته ای که در استفاده از این نوع لوله ها باید به خاطر داشته باشید این است که در موارد لوله های گرم به کار گرفته نشود.

نحوه رفع گرفتگی لوله فاضلاب PVC : یکی از رایج ترین لوله ها در لوله کشی فاضلاب مربوط به این نوع از لوله ها می باشد. رفع گرفتگی این نوع از لوله های فاضلاب توسط دستگاه فنر و پمپ تراکم هوا اجرایی می شود. میزان جذب رسوبات و چربی ها در این نوع لوله ها بسیار زیاد می باشد و برای بر طرف کردن انها می توان فنر را به کار برد.

همچنین باید خاطر نشان کنیم که فنر هیچ اسیبی به این نوع لوله ها وارد نمی کند. pvc ماده ای است که قدرت مقاومت کمی در برابر اسیدهای لوله بازکن دارد، بنابراین نباید برای رفع گرفتگی به سراغ انها بروید.

لوله فاضلاب فولادی گالوانیزه:

اگر لوله  شما برای سیستم بهداشتی ساختمان است بهتر گزینه استفاده از این نوع لوله می باشد چرا که بهترین تهویه کننده بهداشتی هستند. مقاومت این نوع لوله فاضلاب در برابر اسید ها بسیار بالا بوده و مقاومت انها درست همانند لوله های چدنی است. اما به مرور زمان پوسیده می شوند و فاضلاب از انها چکه خواهد کرد.

برای رفع گرفتگی و رسوب زدایی این نوع لوله ها از فنر استفاده می کنند. البته میزان استفاده از این لوله ها بسیار کم است، زیرا هزینه نصب و نگهداری بالاتری دارند. بهترین نوع از این لوله ها مربوط به لوله هایی است که زنگ نزن هستند.

لوله های اهنی گالوانیزه:

لوله با درز نام دیگر است که برای این نوع لوله ها به کار گرفته می شود، از  پیچ برای اتصال این گونه لوله ها به کار می برند. لوله های اهنی گالوانیزه برای مقاوم سازی انها در برابر اکسید شدن گالوانیزه می شوند. 

برای رفع گرفتگی های تشکیل شده در این نوع لوله ها به هیچ عنوان از اسیدها استفاده نکنید. پوسیدگی و از بین رفتن لایه گالوانیزه می تواند صدمات زیادی به شبکه لوله فاضلاب وارد کند.

از این نوع لوله ها در تاسیسات مراکز صنعتی استفاده می شود. برای چربی و لایه زدایی لوله ها می توانیم از دستگاه واترجت استفاده کنیم.

لوله های چدنی:

در جایی که می خواهید هزینه های لوله کشی را کاهش دهید ، این نوع لوله ها بسیار مناسب هستند زیرا قیمتی پایین تر از لوله های اهنی دارند.

لوله هایی چدنی سرعت رفع گرفتگی لوله فاضلاب را افزایش می دهند و پمپ تراکم هوا مناسب ترین ابزار برای این عمل می باشد ، مقاومت پایین در برابر مواد شیمیایی از معایب این نوع لوله به شمار می رود.

این نوع از انواع لوله های فاضلاب در گذشته استفاده زیادی داشته است اما به دلیل معضلات و هزینه های سنگینی که داشته دیگر استفاده از انها کمتر در ساختمان ها دیده می شود. برای رفع مناسب گرفتگی ها از فنر باید استفاده کرد اما در صورت قدیمی بودن لوله کشی باید احتیاط و حساسیت ها لوله فاضلاب را در نظر گرفت.

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *