حفر چاه نو و تخلیه چاه پس از تکمیل ظرفیت ان از قدیمی ترین روش دفع بهداشتی فاضلاب انسانی است. در این مقاله سعی داریم به معرفی عوامل تاثیر گذار بر پرشدن چاه فاضلاب بر پایه ی تجربه ی و دانش فنی کاران یاسان بپردازیم.

بدیهی است که هر مخزنی بنا به نوع کاربری که دارد پس از مدتی که از عمر ان گذشت نیاز به تخلیه و یا تعویض خواهد داشت، شاید برای شما هم این سوال پیش امده باشد که چرا مدت زمانی که طول می کشد تا چاه فاضلاب مناطق مختلف پر شود با هم متفاوت است.

پر شدن چاه می تواند شما را دچار چالش های بسیاری کند و دفع فاضلاب از ساختمان دیگر صورت نگیرد. این اتفاق می تواند سبب اختلال در بهداشت ساختمان خواهد شد و نیاز است که در کمترین زمان ممکن اقدام لازم صورت گیرد.

استفاده از چاه فاضلاب یک روش سنتی برای دفع فاضلاب از ساختمان بوده است. این روش در تمامی ساختمان ها کاربرد داشته است و از ان برای دفع فاضلاب توالت استفاده می کردند. پر شدن یک مسئله جدایی ناپذیر از چاه های فاضلابی است.

بررسی عوامل پرشدن چاه فاضلاب و تعیین زمان تقریبی ان

همانطور که گفتیم چاه فاضلاب یک روش برای دفع فاضلاب از ساختمان ها است. پر شدن ان به دلیل ورود فاضلاب یک امر بدیهی است. حال اینکه چه عواملی بر پر شدن زود هنگام ان دخیل است را در ادامه بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

این که چه حجمی از فاضلاب وارد چاه می شود به تعداد طبقات و ساکنین بستگی دارد. اما قبل از هر چیزی عواملی که چاه فاضلاب را می سازند، عاملی هستند که سرعت پر شدن ان را تسریع می بخشند.

تاثیر جنس خاک منطقه بر پر شدن چاه فاضلاب

اولین عامل تاثیر گذار بر تفاوت عمر چاه های فاضلاب مناطق جنس خاک منطقه مورد نظر می باشد و اگر محلی که چاه فاضلاب حفر شده است، خاک ان از جنس رگه های نفوذ پذیر یعنی رس و ماسه تشکیل شود قطعا دیر تر ظرفیت ان تکمیل می گردد. بنابراین بایدحفاری انواع چاه فاضلاب تا رسیدن به رگه های نفوذ پذیر باید ادامه داشته باشد.

تکمیل پی در پی ظرفیت چاه فاضلاب در مدت زمان کوتاه مربوط به مناطقی است که چاه به خاکی از جنس ، خاک غیر قابل نفوذ و سنگی منتهی شده باشد. این نوع چاه های فاضلاب به مانند یک مخزن عایق عمل کرده و میزان عبور فاضلاب از انها بسیار پایین می باشد.

برای کم نمودن  تاثیر عامل سختی خاک و کاهش هزینه های تخلیه چاه و لایروبی ان، متخصصین یاسان حفر چاه فاضلاب با متراژ بالا را توصیه می نمایند. البته حفر این نوع چاه در مناطق شهری دارای شبکه دفع فاضلاب توصیه نمیگردد، زیرا هزینه های ایجاد ان و خدمات بعدی بسیار بالا استو

باید بدانید که جنس خاک منطقه هیچ تاثیری بر روش نداشته و تنها در دوره زمانی تخلیه تاثیر گذار است. برای خالی کردن این چاه ها از تانکرهای مکنده و پمپ های قدرتمند استفاده می شود. 

تخلیه چاه

تاثیر نوع کاربری چاه حفر شده بر زمان پرشدن چاه فاضلاب

چاه فاضلاب در کاربری های زیادی مورد مصرف قرار می گیرند که چاه فاضلاب سرویس بهداشتی از مهمترین انها می باشد. بسیاری از رستوران ها نیز برای دفع پسماند های غذایی و روغن از چاه فاضلاب استفاده می کنند.البته ناگفته نماند که عدم وجود شبکه فاضلاب شهری نیز در حفر این نوع چاه ها بی تاثیر نمی باشد.

هر چند مناطق شهری بزرگ دارای سیستم دفع فاضلاب اگو هستند، اما برای دفع فاضلاب طبقات منفی و پارکینگ ها چاه فاضلاب روش مرسوم است. برای جمع اوری اب باران و شستشو همواره چاه هایی با عمق بالا درون ساختمان ها حفر می شود.

تاثیر نحوه مصرف ساکنین  بر پر شدن چاه فاضلاب

منظور از نحوه ی مصرف مربوط به سیستم دفع فاضلاب ساختمان و حجم فاضلاب ورودی به درون ان است. در بسیاری از ساختمان مشاهده شده که علاوه بر سرویس بهداشتی، فاضلاب حمام و اشپزخانه نیز به درون یک چاه هدایت می شوند.

در چنین مواردی انتظار داشتن چاه فاضلابی با طول عمر بالا همانند چاه فاضلاب تک منظوره کمی غیر منصفانه است. حجم فاضلاب ورودی بزرگترین عاملی است که توسط ساکنین بر پر شدن چاه فاضلاب تاثیر می گذارد. بهترین اقدامی که شما می توانید در جهت کاهش هزینه ها انجام دهید، بهینه سازی مصرف و اتصال فقط سرویس بهداشتی به ان است. 

اب باران پرشدن چاه فاضلاب را تسریع می بخشد

عامل مهم دیگری که بر زمان پر شدن چاه فاضلاب تاثیر دارد ، اب باران است. دیده شده است که در مناطق بارانی چاه های فاضلاب نسبت به مناطق خشک سریع تر پر می شوند.

این عامل بر منطق نفوذ اب باران به درون لایه های زیر زمینی و عدم کشش ظرفیت خاک برای پذیرش فاضلاب استوار شده است. جداسازی اب باران و هدایت ان به خارج از ساختمان می تواند جلوی پرشدن سریع ان را بگیرد.

علت پرشدن سریع چاه های قدیمی

همانطور که گفتیم چاه فاضلاب یک مخزن برای نگهداری فاضلاب تولید شده در ساختمان تا زمان عملیات تخلیه است. اما چاهی که یکبار  ظرفیت ان تکمیل شد، برای بار دوم زودتر از دوره زمانی اول پر خواهد شد. 

دلیل ان ایجاد یک لایه پوششی از فاضلاب بر روی دیواره ها و کف چاه است. البته به نوع فاضلاب نیز بستگی دارد. این اتفاق بیشتر در چاه های فاضلاب توالت ها و موارد صنعتی دیده می شود.

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *