شاید شما بسیار با تبلیغ عمل رسوب زدایی لوله های فاضلاب توسط شرکت های لوله بازکنی در تهران مواجه شده باشید. سوالات و مسائل بسیاری در این زمینه وجود دارد که پیش از هر کاری باید انها را بدانید. ما در این مقاله به لزوم تخصصی بودن عمل رسوب زدایی لوله فاضلاب خواهیم پرداخت.

همواره عبور سیالات و فاضلاب به صورت دائمی از مسیری با به جا گذاشتن رسوب همراه خواهد بود. رسوبات بیشتر توسط جریان اب انتقال می یایند. این امر بسیار بدیهی است که روسوبات و چربی ها به دیواره لوله فاضلاب شما چسبیده باشند و نیاز به رسوب زدایی داشته باشند.

جریان  کند فاضلاب از درون لوله های فاضلاب اصلی ترین عامل در ایجاد رسوب های فاضلابی می باشد.زمانی که فاضلاب و سیالات درون لوله جریان می یابند بنا به عواملی همچون شوک دمایی مقداری از ان در قسمتی از سطح لوله ته نشین شده و درون لوله فاضلاب رسوب می کنند.

رسوب زدن لوله های فاضلاب مشکلات زیادی را به همراه دارد که از مهمترین انها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسایش و خوردگی لوله فاضلاب
  • کاهش شدت جریان فاضلاب عبوری
  • گرفتگی لوله فاضلاب در دوره ی زمانی کوتاه تر

اشتباهات رایج جهت رسوب زدایی لوله های فاضلاب

استفاده از اجسام نوک تیز برای عمل رسوب زدایی لوله های فاضلاب به هیچ عنوان توصیه نمی شود. راه حل بسیار نادرستی که برخی برای زدودن رسوب های در دسترس لوله فاضلاب استفاده می کنند. استفاده از  این روش اسیب هایی مانند پارگی و سوراخ شدن لوله فاضلاب را به همراه خواهد داشت.

رسوب زدایی لوله ها

البته این اشتباهات در مورد لوله های فاضلاب اشپزخانه و ظرفشویی رایج است. لوله های فاضلاب ظرفشویی اکثرا نرم و شکننده هستند و در برابر اسیدها و ابزار های دستی بسیار ظریف و حساس هستند.

استفاده از محلول های شیمیایی جهت رفع بو و رسوب زدایی می تواند اسیب های زیادی برای لوله ها به همراه داشته باشد. چشم و پوست شما در برابر بخار و غلظت اسیدی این محلول ها اسیب پذیر است، بنابراین به هیچ عنوان از این مواد استفاده نکنید.

شما برای رسوب زدایی لوله های فاضلاب به روش شیمیایی و دستی نیاز به برخورد موثر این موارد با رسوب و چربی ها خواهید داشت. اما روانه کردن این حجم از محلول به درون لوله ها امکان پذیر نیست. پوسیدگی لوله فاضلاب اسیب دیگری است که می تواند به دلیل استفاده از این محلول ها رخ دهد.

جنس لوله فاضلاب به کار رفته در شبکه فاضلاب ساختمان عمدتا از پلاستیک می باشد. عبور جریانی از اسید درون این لوله های فاضلاب سبب ایجاد واکنش با لوله و در نهایت پوسیدگی و ترکیدگی لوله را به دنبال دارد.

دیسکلر اسیدی برای حل کردن رسوبات که درون اب قابل حل نبوده تولید می شود و از ان  می توان در نماشویی، رسوب زدایی تاسیسات، دیگ های بخارو بویلرها استفاده کرد.

رسوب زدایی لوله فاضلاب با لوله بازکنی و استفاده از فنر

نحوه ی رسوب زدایی  توسط متخصصان رفع گرفتگی لوله فاضلاب که از طریق شرکت های معتبر لوله بازکنی در محل حاضر می شوند به این صورت می باشد که ابتدا توسط دستگاه فنر اقدام به رفع گرفتگی لوله فاضلاب می کنند و سپس عمل رسوب زدایی را انجام می دهند.

در حین عمل رسوب زدایی توسط دستگاه فنر باید جریانی از اب گرم درون لوله فاضلاب در جریان باشد.جریان اب گرم علاوه بر شستن رسوباتی که فنر از دیواره ی لوله فاضلاب جدا می کند  باعث تمیزی فنر و لوله از چربی ها و رسوبات فاضلابی می شود.

ریختن اب جوش درون لوله های فاضلاب به صورت ماهانه می تواند روش خانگی برای جلو گیری از رسوب زدن لوله های فاضلاب باشد.

استفاده از مواد شیمیایی همچون اسید دیسکلر مضرات فراوانی برای لوله فاضلاب به همراه دارد وبه هیچ عنوان استفاده از ان توصیه نمی شود. دیسکلر در واقع اسید بسیار قویی است که برای عمل رسوب زدایی و چربی زدایی در سطوح سخت استفاده می شود.

بررسی رفع رسوب درون انواع لوله ها 

یکی دیگز از مواردی که قابل بحث می باشد، رسوب زدایی لوله هایی هستند که کاربری صنعتی دارند. رفع رسوب دیواره های این لوله ها بسیار حیاتی است زیرا به مرور زمان می توانند صدمات جبران ناپذیری را به بار اورند. برخی از رسوبات می توانند به مرور زمان سفت و سخت شوند.

رسوب زدایی دوره ای لوله هایی که استفاده صنعتی و دائمی از انها وجود دارد، بسیار توصیه می شود. تعویض شبکه لوله کشی فاضلاب به دلیل رسوبات سفت و سخت و غیر قابل رفع بسیار انجام می گیرد. 

برای رسوب زدایی لوله های صنعتی بزرگ از واترجت استفاده می شود تا علاوه بر زدودن رسوبات به رفع بوی بد منجر شود. 

به صورت خلاصه باید عرض کنیم که رسوب زدایی انواع لوله های فاضلاب یک فرایند تخصصی است که نیاز به مهارت و تجربه است. همچنین انجام اینکار می تواند از بروز ایرادات درون لوله ها جلوگیری کند.

اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید یا تجربه رسوب زدایی داشته اید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *