حفر چاه یکی از مهمترین خدمات مراکز خدماتی معتبر تخلیه چاه به شمار می رود. چاه به عنوان یکی از ارکان اصلی ساختمان، مراکز صنعتی و اداری همواره مورد توجه مالکین ساختمان ها و مراکز خدماتی بوده است.

حفاری چاه فاضلاب به دلایل مختلفی صورت می گیرد. پیش از شروع اجرای پروژه لازم است تا هدف از این اقدام مورد بررسی قرار بگیرد تا نکات فنی و ایمنی جهت انجام ان لحاظ گردد.

حفر چاه یک پروسه کاملا تخصصی بر مبنای دانش زمین شناسی و اصول مهندسی می باشد و تمرکز ویژه ای توسط مراکز خدماتی معتبر بر روی انها گذاشته می شود. جمعی از دوره دیدگان متبحر در زمینه حفر انواع چاه در مرکز خدماتی یاسان سرویس عهده دار این مسئولیت هستند.

اگر بخواهیم این فرایند را به صورت عامیانه تعریف نماییم، به عمل کندن اصولی زمین با اهداف از پیش تعیین شده، توسط دست و یا توسط ابزار پیشرفته روز حفر چاه فاضلاب می گویند.

چاه به گودال استوانه ای شکل عمود بر سطح زمین گفته می شود که توسط انسان یا طبعیت از سطح زمین به اعماق زمین حفر شده است.

انواع کاربرد چاه کنی 

  1. حفر چاه ارتی (برای دفع صاعقه)
  2. حفر چاه چاه فاضلاب (دارای دو نوع جذبی )
  3. جفر چاه اب (چاه تامین اب اشامیدنی در مناطق روستایی و کویری)

حفاری چاه براساس نیاز های مختلف بشر انجام می شود در گذشته اصلی ترین نیاز  انسان ها  برای ایجاد چاه دسترسی به منابع اب زیرزمینی بوده است.اتصال چاه به سفره های اب زیر زمینی از طریق قنات توسط افراد خبره در زمینه چاه کنی انجام می شد.

چاه دارای ابعاد گوناکونی است بستگی به نوع کاربری چاه این مقادیر با یکدیگر متفاوت می باشد. نکته قابل ذکر در این حوزه به صورت کاملا اصولی است زیرا دوام و ماندگاری چاه در بلند مدت بستگی به نحوه حفر ان توسط چاه کن است.

به هر ترتیب هر یک از بخش های چاه به صورت کاملا اصولی حفر نشود می تواند برای فنی کار مشکل ساز شود و یا اینکه پس از مدتی سبب بروز ایراد و ریزش چاه گردد.

همچنین چون بحث کاربر چاه مطرح است باید نکات ویژه ان نیز لحاظ شود. استفاده از نمونه و الگو های استاندارد چاه بستگی به این دارد که کارفرما از چاه مورد نظر چه استفاده ای خواهد داشت.

در گذشته به دلیل عدم لوله کشی اب شهری و عدم دسترسی مردم مناطق شهری به اب اشامیدنی بهترین روش اب رسانی حفر و اتصال ان به قنات بود.

حفر چاه نو

حفاری چاه به چه شکل است

اما با پیشرفت تکنولوژی و تغییر شرایط شهرنشینی نیاز بشر به حفرچاه کاملا متحول شد. لوله کشی های اب سبب شدند تا دیگر نیازی به حفاری چاه برای تامین اب اشامیدنی در مناطق شهری نباشد.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، همگام با توسعه ی سیستم اب رسانی شهری  برای جایگزینی عمل حفاری چاه، سیستم دفع فاضلاب نیز محتول شدند.سیستم اگو (فاضلاب شهری) جایگزین بسیار بهداشتی و مناسب برای روش های قدیمی دفع فاضلاب است.

توسعه ی شهر نشینی و نبود سیستم دفع فاضلاب شهری سبب شد تا از روش حفر چاه برای دفع فاضلاب استفاده شود.

از عواملی که مانع احداث سیستم دفع فاضلاب شهری می شود ، می توان به  شیب نامناسب زمین و احداث ساختمان های با ارتفاع بلند و طبقات منفی (پارکینگ و …)اشاره کرد.اتصال ساختمان های دارای طبقات منفی به سیستم دفع فاضلاب شهری امری مشکل می باشد.

امروزه رایج ترین دلیل حفر چاه نو،دفع فاضلاب می باشد و قبل از انجام ان باید به نکات زیر توجه کنید:

1-جنس خاک منطقه:

از اصلی ترین نکاتی که باید به بررسی ان پرداخت جنس خاک منطقه مورد نظر می باشد.در مناطقی که خاک ان از نوع ماسه ای است باید عمل طوقه چینی و لایروبی چاه را جدی تر بگیرید.جذب بسیار بالای فاضلاب از مزایایی مهم حفاری چاه نو در این مناطق می باشد.

در مناطق دارای خاک دستی(نرم) باید دیواره های چاه را در حین چاه ایمن شوند.

2-عمق چاه:

باید قبل از حفر چاه نو ،عمق و متراژ چاه را بر اساس تعداد طبقات،تعداد واحد ها و تعداد ساکنین ساختمان تعیین شود.در صورت عدم توجه به این نکته ممکن است ظرفیت چاه فاضلاب ساختمان مناسب نباشد و در دوره های کوتاه تری نیاز به افراد ماهر داشته باشید.

3-انباره ی چاه فاضلاب:

مهمترین قسمت در چاه کنی و تعیین  ظرفیت چاه انباره ی چاه است.هرچه متراژ انباره ی چاه بیشتر شود کارایی ان نیز بالاتر می رود.

4-فاصله ی چاه نو از چاه فاضلاب قدیمی:

برای چاه کنی باید فاصله ی محل حفر ان از محل چاه قدیمی استاندارد باشد تا ازتداخل  انباره ی چاه ها جلو گیری شود. 

حفاری چاه نو اصولی نیازمند تجربه و تخصص های فراوان توسط شرکت های تخلیه چاه می باشد.

حفر چاه نو

مقالات مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *